Tech-yritysten työnantajamielikuvan rakentamisessa ei keskitytä olennaiseen

 

Olen viime vuodet seurannut kuumentunutta IT-osaajamarkkinaa niin tech-yrityksen sisältä kuin rekrytointikonsultoinnin näkökulmasta. Olen päässyt näkemään ja toteuttamaan itse useampia rekrykampanjoita ja keskustelemaan aiheesta lukuisten ohjelmistokehittäjien kanssa. Rekrymarkkinointia ja työnantajamielikuvan rakentamista vaivaa kuitenkin iso ongelma: keskitymme enemmän fiilikseen kuin arjen sisältöön. 

Pallomeri, viikottaiset peli-illat ja huippukollegat löytyvät nyt lähes jokaisen tech-yrityksen työpaikkailmoituksista, mutta oikean arjen kuvaaminen jää kuitenkin usein laihaksi eikä esim. teknologioista kerrota nimeä enempää. Tunnustan, että sorrun tähän liian usein itsekin. Miksi unohdamme mainita työn tavoitteista ja mittareista, tiimistä, oppimis- ja uramahdollisuuksista sekä yrityksen tulevaisuuden suunnitelmista? Onko hauskanpito työn tärkein tekijä?

Ohjelmistokehittäjien kanssa käymissäni keskusteluissa kolme asiaa korostuvat: koodin laatu, kehittyminen sekä teknologiavalinnat. Eikä nyt ole kyse siitä, onko yrityksellä käytössä uusimmat trenditeknologiat vaan siitä, että työssä käytettävät teknologiat eivät ole este työssä suoriutumisessa, koodi on hyvin dokumentoitu eikä se rakennu vuosien aikana tehtyihin lukuisiin purkkavirityksiin. Kun teknologioita ei pääse itse valitsemaan, perustelut kyseisten teknologioiden käyttöön on tarpeen avata yrityksestä kiinnostuneille ohjelmistokehittäjille.

Oletteko koskaan verranneet miltä arki näyttää pitkään talossa olleen koodarin tai tulokkaan silmin? Löytyykö teiltä riittävästi haasteita ja mahdollisuuksia kehittyä vai odottavatko koodarit seuraavan headhunterin soittoa? Yksikään blogi tai yrityskulttuurikoodisto ei lisää motivaatiota, mikäli kehittyminen pysähtyy, haasteita ei ole riittävästi ja koodipohja on sekavaa huttua. 

Markkinoinnin tekijät miettivät vieläkin liikaa itseään ja tuotettavat materiaalit eivät keskity kohderyhmää kiinnostaviin asioihin, vaan pilvilinnojen rakentamiseen. Aito ja konkreettinen tieto yrityksestä, ihmisistä ja teknologiasta kiinnostavat työpaikan vaihtoa miettivää koodaria. Odotan näkeväni päivän, jona yritykset antavat itse näytteen laadukkaasta koodista, eivätkä ainoastaan vaadi niitä työnhakijoilta. 

Tärkeintä työnantajamielikuvan rakentamista ei ole oman kulttuurin hehkuttaminen videoilla ja blogeilla, vaan se, että yritys pystyy tukemaan niin yksittäisen ohjelmistokehittäjän kuin tiimin arkea ja kehittymistä. Kertoa aidosti työstä ja arjesta, unohtamatta teknisen tiedon jakamista. Ilman tätä jokainen markkinointiin käytettävä euro menee roskiin.

Tutustu miten sitoutat devaajan webinaarisarjaan, jossa aiheeseen paneudutaan alan huippuyritysten kanssa.

Kirjoittaja:
Toni Martikainen
Kirjoittaja on nykyisin IT-rekrytoinnin ja markkinoinnin parissa työskentelevä ex-fronttikoodari.