Valmistuin ohjelmistotekniikan insinööriksi vuonna 2016. Olin sitä ennen ehtinyt koodailemaan yli 50 erilaista verkkosivustoa ja verkkokauppaa, työskentelemään front end -kehityksen parissa ja tehnyt muutamia mobiilipelejä. Siitä urani ajautui kuitenkin sattumusten kautta markkinoinnin pariin ensin kyselytyökalua kehittävään ohjelmistoyritykseen ja siitä IT-rekrytoinnin pariin. Ohjelmistokehitys on kuitenkin minulle vieläkin lähellä sydäntä ja yritän ylläpitää taitojani mm. harrasteprojektien avulla. Pidin taitojeni kehittämistä omalle vastuulleni kuuluvana asiana, mutta onko se oikeasti realistinen odotus?

Julkisessa ja ohjelmistokehittäjien kanssa käymissäni keskusteluissa sivutaan paljon juurikin teknisen osaamisen kehittymistä. Aihe on tärkeä niin kokeneille osaajille kuin uransa alussa oleville kehittäjille. Eikä syyttä. Mikäli oman osaamisen kehittäminen on jäänyt kiireiden ja liian helppojen työtehtävien jalkoihin, ollaan pulassa sekä yksilö- että yritystasolla – etenkin  IT-alalla, missä taidot vanhenevat nopeammin kuin koskaan.

 

Opiskeleeko jokainen koodari itse?

Yritysten on syytä ymmärtää, että oman henkilöstön kouluttaminen ja haasteiden lisääminen on äärimmäisen tärkeä osa sitouttamista. Myytti siitä, ettei työntekijää kannata liikaa kouluttaa sillä hän voi lähteä työpaikasta on huvittava, mutta yleinen. Isompi riski motivaation laskuun ja uusien haasteiden pariin lähtemiseen on kehittymisen pysähtyminen. Toisaalta, onko yrityksen tehtävä panostaa henkilön taitojen kasvuun vai ei? Ajatus siitä, että jokaisen meidän pitäisi käyttää vapaa-aikansa työtaitojen jatkuvaan kehittämiseen on absurdi. Myös ohjelmistokehittäjä tarvitsee lepoa ja eihän lääkärikään harjoittele leikkausta kotona.

Mikäli toimit tiimin vetäjänä, koska viimeksi kävit ohjelmistokehittäjän kanssa avoimesti läpi onko nykyinen projekti liian helppo? Kaipaako henkilö jotain uutta tekemistä tai onko jokin teknologia, minkä hän haluaisi oppia? Mahdollinen asiakas, työnantaja itse ja työntekijät ovat kaikki kiitollisia, kun työntekijä pääsee aidosti haastamaan itsensä ja saa sen kautta motivaatiota. Aivan liian usein huomaan, ettei tätä keskustelua ole käyty kunnolla, sillä asia nousee esille lähes joka kerta, kun henkilö päätyy keskustelemaan uusista työmahdollisuuksista kanssamme. 

 

Ohjelmistokehittäjien kouluttaminen alkaa jo rekrytoinnin aikana

Uusien työntekijöiden rekrytoinneissa keskitytään liikaa kokeneen osaajan löytämiseen, eikä junioritekijöiden konkreettiseen kouluttamiseen jakseta liioin panostaa. Eikö motivoitunut ja hyvin tuettu koodarinalku aidosti pysty tekemään laadukasta työtä vai eikö yrityksen käyttämät teknologiat kiinnosta tekijöitä? Onneksi yhä useampi yritys on herännyt aiheeseen ja rakentanut koulutusohjelmia itse ja eri kumppanien kanssa.

Entä millaisia kehittymismahdollisuuksia pitkään talossa ollut työntekijä saa?  Selkeä viesti siitä, miten yritys tukee henkilön kasvua ja osaamista pitäisi tulla selvästi ilmi heti rekrytoinnin alussa ja työsuhteen edessä. Ei enää kauniita korulauseita vaan konkretiaa siitä, mitä tuleva vuosi tarjoaa.

Kirjoittaja:
Toni Martikainen
Kirjoittaja on nykyisin IT-rekrytoinnin ja markkinoinnin parissa työskentelevä ex-fronttikoodari.